Dagje tuinieren? Vraag Henk Hakselaar.

Deel producten makkelijker door met ze te praten.





“OK Google, vraag Henk Hakselaar om langs te komen dit weekend.” Henk is echter niet de tuinman. Henk is de hakselaar! Technologie maakt het nu al mogelijk dat we rechtstreeks praten met producten. Dat opent een wereld aan mogelijkheden - ook in de deeleconomie. De droom van een wereld van delen en huren in plaats van kopen en bezitten, komt nu wel heel dichtbij. 


Praten met producten om ze te delen of huren.

Je kan nu al rechtstreeks communiceren met producten via een spraakassistent of een chatbot. We praten vandaag al zonder nadenken met onze televisie thuis of de gps in auto. Binnenkort zullen nagenoeg alle producten aanspreekbaar worden. Dat maakt het delen en huren van producten een stuk eenvoudiger. Mensen ervaren delen nu soms nog als omslachtig: opzoeken, reserveren, plannen, verzekeren, betalen en controleren na gebruik. Dat wordt een stuk eenvoudiger als je de hakselaar, boormachine, barbecue of partytent kan huren zonder zelf nog iets te regelen. 


Een product huren, kan er weldra als volgt uitzien... 

Lieven: “OK Google. Ik zoek een hakselaar voor zaterdag van 14u tot 17u.” > Dag Lieven! Ik ben Henk Hakselaar en ik ben zaterdag vrij. Ik kost 5 euro per uur. Je kan me ophalen op 6 minuten stappen van je thuis. Zeg ‘Akkoord’ om mij te reserveren.

Lieven: “Akkoord”! 

> Dank voor je reservatie, Lieven. Je kan me zaterdag ophalen op het adres dat je nu ontvangt per sms. 


Tijd voor een huurknop naast de koopknop.

De laatste jaren en vooral de laatste maanden, leerden Belgen online shoppen. De koopknop op websites beleeft gouden jaren. Maar waar blijft de online huurknop? Dat die knop nog niet bestaat, is het bewijs dat er nog werk aan de winkel is. Fabrikanten, verkopers, consumenten en bedrijven moeten overtuigd worden dat huren dikwijls een betere optie is dan kopen. Zeker als je beseft dat naar schatting 80% van de aangekochte spullen stof vergaren in tuinhuizen, zolders en opslagruimtes. Als we een model uitwerken waarbij zowel fabrikant, verkoper als gebruiker baat hebben bij huren in plaats van aankopen, dan kan de omslag snel gebeuren.


Producent wordt dienstverlener.

Als gebruiker zijn de voordelen meteen duidelijk. De tegenkanting mogen we verwachten van de fabrikanten. Maar klopt dat wel? De heropleving van de economie na COVID-19 zal voor een groot stuk digitaal zijn. Over een digitale toonbank kan een bedrijf veel dichter bij zijn klanten staan dan offline. En digitaal verkopen biedt ook de mogelijkheid om snel op te schalen, zonder dat de kosten mee de pan uit swingen. 

Een bedrijf dat toestellen maakt, wordt in de deeleconomie een dienstverlener. Een product wordt dus een dienst. Snel en eenvoudig ingehuurd, even vlot weer weg na bewezen diensten. Voor wie het duurzaam aanpakt, kunnen de inkomsten van huren op lange termijn zelfs hoger zijn dan producten éénmalig verkopen.


Gebruiken is het nieuwe hebben.

Huren heeft veel voordelen: geen onderhoudskosten, geen opslagruimte nodig en geen hoge aankoopkost. Als mensen de rekensom maken van de kost per gebruik, dan beseffen ze meteen dat er iets grondig fout zit. Stel dat we Henk Hakselaar kopen voor 700 euro en 2 dagen per jaar gebruiken gedurende 5 jaar. Dat is 70 euro per hakselbeurt, onderhoud, opslag en verbruik niet meegerekend!  

De oplossing is niet enkel technologie. Het zal een combinatie worden van delen en huren van vrienden, familie, buren en professionele aanbieders. Dit zowel via onderling afspreken, als via deelplatformen tussen particulieren en professionals. 



Wat kan je zelf doen?

- Heb je een product nodig? Overweeg het te huren, in de plaats van het te kopen.

- Ben je een fabrikant of verkoper van een product? Plaats een huurknop naast de koopknop op je site. 



Zoals verschenen via de nieuwsbrief van de Sociale Innovatiefabriek van 26/05


Stel je vraag hier:

Lieven D'HONT, ondernemer in de deeleconomie