Deeleconomie kan Belgische kwaliteitsproducten vleugels geven

Onze consumptiemaatschappij heeft zijn limieten bereikt. De concurrentie van lagelonenlanden en de import van lage kwaliteit, zet de productie van kwaliteit stevig onder druk. Door gebruiksproducten die wél lang meegaan op te nemen in de deeleconomie, kunnen we ze een concurrentieel voordeel geven tegenover minderwaardige producten. De technologie achter ‘deelplatformen’ voor producenten kan dit soort verhuurmodel schaalbaar en winstgevend maken.


https://unsplash.com/@abbysavagecreative



Hoe kunnen we duurzamer produceren ?

Ook in België beginnen de geesten te rijpen voor nieuwe productie- en consumptiemodellen. We weten intussen allemaal dat een product dat veel goedkoper is dan het originele kwaliteitsproduct, minder duurzaam is. Denk aan kampeertenten die aan een derde van de normale prijs worden verkocht, of het verschil tussen een drilboor van een kwaliteitsmerk en een goedkoop model. Wat als de kwaliteitstent en de kwaliteitsboormachine interessanter worden voor sporadisch gebruik door ze te huren in plaats van aan te kopen? Dan ziet de wereld voor kwaliteitsproducten er plots veel rooskleuriger uit.


Niet te hard van stapel lopen: eerst enkele obstakels wegwerken.

Momenteel ondersteunen overheden nog volop de lineaire economie. Denk maar aan de voordelen voor grote bedrijven en grote winkelketens om tewerkstelling hier te houden. Terwijl dit vooral tewerkstelling is die op termijn zal verdwijnen door robotisering en digitalisering. Gelukkig zet de Europe Unie volop in op duurzame consumptie en promoot Vlaanderen bijvoorbeeld de ‘Green Deal circulair bouwen’.


Daarnaast zijn er veel visionaire bedrijfsleiders, maar de uitvoerende mensen hebben soms tegenstelde belangen aan die van de deeleconomie. Zo is een verkoopsdirecteur niet altijd geneigd om te gaan experimenteren met producten verhuren als dat knabbelt aan de directe verkoops- en bonuscijfers. Gelukkig werkt de industrie zelf ook aan oplossingen. Denk maar aan Smartyard dat huur en verhuur van werfmaterieel mogelijk maakt.


Tot slot, verslijten kwaliteitsproducten ook. Zeker als ze door tientallen handen van gebruikers-huurders gaan. Door in de ontwerpfase van producten al in te zetten op verhuur, kan een product veel duurzamer worden. Het product zal ook evolueren van een pronkstuk dat kopers moet verleiden, naar een gebruiksmiddel dat lang moet meegaan. Daarnaast biedt datatechnologie oplossingen via monitoring van gebruik, slijtage, locatie, enz. om producten tijdig te onderhouden en vervangen via een erkend onderhoudspunt.


Wat kunnen Belgische fabrikanten nu al doen?

Freefloat heeft pilootprojecten in ons land opgestart met 10 producenten om te kunnen leren en innoveren. We weten uiteraard al dat sommige producten zich beter lenen tot verhuren dan andere. Een drilboor, grasmachine of grote partytent is verhuurbaar, maar een ladder gaan mensen wellicht gratis blijven ontlenen bij buren. Het gaat dus over producten die te duur zijn om maar heel af en toe te gebruiken.


Fabrikanten kunnen nu al heel veel leren door een huurknop naast de koopknop op de website te plaatsen met als boodschap: “we houden je op de hoogte van ons huuraanbod”. Zo kan je leren welke producten uit een aanbod zich best lenen om ook verhuurd te worden. Ook kan het budget voor marketing en sales ontdubbeld worden, waarbij al een deel vooraf gereserveerd wordt om verhuur te promoten.


Hoe kunnen producenten starten met een huuraanbod?

  1. Zet een huurknop naast de koopknop op de website.

  2. Zet een testcase op (bijvoorbeeld via Freefloat).

  3. Reserveer marketing- en verkoopbudget om verhuur te promoten.


Waarom is het nu een goed moment om te starten met professioneel verhuur?

Ondernemers investeren continu door productiemachines te kopen of te bouwen, die pas over enkele jaren afgeschreven kunnen worden. Daarom is het goed om vandaag al na te denken over hoe het machinepark klaar te stomen voor de productie van ‘smart’ producten voor verhuur.


Daarnaast is er sprake van een evolutie naar een deeleconomie, geen revolutie. Het zal enkele jaren tijd vergen om het model stap voor stap te leren kennen en te verbeteren op maat van een bedrijf en het productengamma. Zo leerden we veel bij via de invasie van deelsteps in onze steden, waarbij het businessmodel duidelijk nog niet op punt stond. Ook van de bestaande autodeelsystemen kunnen bedrijven heel wat leren. We zien ook grote spelers als Decathlon vandaag experimenteren met bijvoorbeeld tentenverhuur.


Tot slot, zien we dat voor investeerders het aspect duurzaamheid steeds meer een bepalende factor wordt. Producten voor verhuur produceren, geeft bedrijven meer kans om dat soort investeerders aan te trekken. We weten ook dat de jongere generaties een groeiende voorkeur hebben voor producten van duurzame bedrijven. Helaas ontbreekt de huurknop nog om een bewuste keuze mogelijk te maken...


Voorbeelden van deelplatformen uit binnen- en buitenland:

- Fat Lama (London)

- Higlo (Zweden)

- Peerby Pro (Gent)


Tel de inzichten en argumenten uit dit artikel op en je kan zien dat het voor Belgische producenten een goed moment is om te starten met verhuur van producten.


Stel je vraag hier:

Lieven D'HONT, ondernemer in de deeleconomie